Nieuws: Minder waar voor je geld, consumentenbond waarschuwt voor krimpflatie

krimpflatie nieuws rumag header blog
Van een avocado tot een kratje bier, de prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen maanden nogal gestegen. De inflatie hakt er flink in en dat merk jij in de portemonnee. Het resultaat: krimpflatie.

Krimpflatie

Voor iedereen die zich nu achter de oren krabt omdat ze geen idee hebben wat krimpflatie betekent. Krimpflatie is eigenlijk een synoniem voor 'in je kontje geneukt worden' door marketeers en fabrikanten. Hetgeen dat je koopt, wordt kleiner. Neem een bak cherrytomaatjes, eerst was die bijvoorbeeld 200 gram voor twee euro en nu betaal je voor 150 gram diezelfde twee euro. Dit gebeurt al jaren, om zo de stijgende prijzen te verdoezelen voor de consument. Hierdoor is de prijsstijging veel groter dan je in de gaten hebt.Als consument kan je hier weinig aan doen. Maar mede door deze geintjes zijn de consumenten wel pessimistischer geworden over de economie. Meer dan ooit zelfs. Volgens Centraal Bureau voor de Statistiek is de consument zelfs zo somber over de economische situatie dat ze het geen goed idee vinden om komend jaar grote aankopen te doen.
Het dalende vertrouwen daalt al sinds september, maar sinds de oorlog in Oekraïne stijgt de inflatie nog harder en daalt ook het vertrouwen steeds sterker. Het cijfer dat het vertrouwen aangeeft, staat nu op -48 tegenover -39 een maand eerder. Dat is aanzienlijk lager dan tijdens de lockdowns in de coronacrisis...