Met deze natte, donkere dagen ligt een winterdip – ook wel de winterblues genoemd – net even wat sneller op de loer. Hoe je het kan voorkomen? Je leest het hier!

Verdippeke

Winterdip

Voel je je futloos, heb je veel slaap nodig en ben je wat somber, besluiteloos en prikkelbaar? Dan bestaat er een kans dat je last hebt van een winterdip. Vervelend, maar je bent lang niet de enige. Naar schatting hebben zo’n 500.000 Nederlanders jaarlijks last van een winterdip. Hoe je het in de perken houdt? De 7 L’en zijn het antwoord.

1. Lucht

Ga een luchtje scheppen. Probeer om iedere dag miniaal een half uur in de frisse buitenlucht te zijn. Frisse lucht heeft een helende werking op je lichaam en geest. Niet alleen de buitenlucht doet wonderen, ook daglicht heeft een helende werking op je gesteldheid (zo lees je hieronder).

2. Licht

Stel je zelf zoveel mogelijk open aan (dag)licht. Vooral het licht in de ochtend is aan te raden. Hier zit veel blauw in – en laat dat nou net de productie van melatonine remmen. Dus hup open die gordijnen en (als het effe kan) naar buiten. Ben je niet zo’n vroege vogel? Overweeg dan eens lichttherapie – neem hiervoor contact op met je huisarts.

3. Lopen
Beweeg. Loop een rondje door de buurt of maak een langere wandeling door het park. Ga tuinieren, fiets naar werk en ga juist wél in de vroege ochtend naar dat sportklasje. Door te bewegen maak je endorfine aan – het natuurlijk gelukshormoon dat ook vrij komt bij een knuffel – waardoor die sombere gedachtes de kop in worden gedrukt.

7 L’en

4. Lol

Kruip niet onder de wol met ‘All by myself’ op de achtergrond, maar hang de slingers op en heb plezier. We begrijpen dat die druilerige dagen niet echt aanmoedigen om in het park te gaan picknicken, maar een lekker broodje halen, een bezoekje brengen aan de bios of uitgebreid koken kan al een hele boel bijdragen aan je humeur.

5. Lekker gezond eten
Eet (over het algemeen) gezond! Een lekker stuk taart om wat lol te beleven is uiteraard toegestaan, maar zorg dat de basis gezond is. Door voldoende vitamines binnen krijgt doormiddel van groente en fruit toe te voegen aan je dieet, voelen de meeste mensen zich echt beter. Ook Omega 3, lijnzaad en noten – zoals walnoten – toevoegen aan je dieet kan wonderen doen.

6. Lummelen

Neem voldoende me-time. Wat denk je van een lekker warm bad? Of je lievelingsfilm onder een warm dekentje terwijl je een lekker geurkaarsje brandt. Des te minder stress je ervaart, des te gezonder je blijft. Stress vermindert namelijk je weerstand waardoor je vatbaarder wordt een winterdip(je).

7. Lullen

Zwijgen is zilver, spreken is goud. Praat over je gevoelens. Futloos en besluiteloos? Geen paniek, je bent echt niet de enige. Juist door je gevoel aan te kaarten en te spiegelen met anderen zal je doen inzien dat je niet de enige bent met een winterdip. Wellicht dat anderen wel nóg betere tips voor je hebben om er bovenop te komen. Gevalletje WIN WIN toch?!

Heb je het gevoel dat je winterdip verergerd? Dan zou je misschien wel kunnen spreken van een winterdepressie. Neem in dit geval contact op met je huisarts.

LEES OOK:
MET DEZE 7 TIPS VOORKOM JIJ EEN SNOTTERIGE GRIEPSESSIE