Influencers, processierupsen. Allemaal hetzelfde. Het is een plaag en ze geven je jeuk. We weten allemaal dat een influencer iemand is die een groot bereik heeft op Instagram, maar tegenwoordig wil iedereen een influencer zijn. Van die nare wannabes die allemaal dezelfde foto’s hebben. Het enige dat ze beïnvloeden is m’n humeur. Voor iedereen die de influencer ook zat is volgt hieronder een lijstje met dingen die gewoon fucking irritant zijn aan hen.

Volgers kopen

Dit is denk ik wel het zwakste wat je kan doen als Instagram gebruiker, volgers kopen. Puur om te laten zien dat je veel bereik hebt, zogenaamd dan. Het valt natuurlijk helemaal niet op dat je 28.000 volgers hebt en gemiddeld 270 likes per foto krijgt. Nee joh, niemand die dat ziet.

DM for collabs

Als je dit in je bio zet zeg je eigenlijk, “geef me gratis spullen, ik ben gierig.” Bedrijven zouden uit zichzelf naar jou toe moeten stappen omdat je mooie content maakt, niet omdat je ernaar vraagt. Maar prima, als jij met een afschuwelijke hoed wil lopen puur omdat je die gratis krijgt. Be my guest.

Ik volg jou, jij volgt mij, ik ontvolg jou

Oké, ik neem het terug. Dit is het aller,- aller-, allerzwakste wat je kan doen op Instagram. Ik denk dat we het allemaal wel kennen. Iemand die je gaat volgen, jij bent je aardige zelf en volgt deze persoon natuurlijk terug. Na een tijdje valt het je op dat ze je heeft ontvolgd, de kech. Als je op deze manier aan je bereik wil komen heb je echt niks te doen met je leven, zielig. Dan ben je af.

Allemaal dezelfde kutfoto’s

Lekker hè? Uniek zijn. Al die influencers maken dezelfde foto’s. Maar uiteindelijk is iedereen bijzonder, bijzonder kut ja. Denk aan typische Instagram plekjes, zoals de muur met de tekst ‘Wake me up when I’m famous’ in de Pijp. Of van die overdreven totaal niet geforceerde ‘ik heb het zo naar mijn zin foto en ik heb totaal niet door dat er een foto wordt gemaakt’ foto’s. Nee, super uniek. Ga zo door!

“Wat gaan jullie dit weekend doen?”

Alsof die influencer écht gaat lezen wat jij gaat doen, alsof het haar überhaupt interesseert wat jij gaat doen. Nee, natuurlijk niet. Ze wil alleen laten zien dat ze veel reacties kan krijgen. En het aantal reacties trouwens ook nog eens verdubbelt door onder elke reactie met een hartje te reageren. Wat een prestatie meid.

Maar goed, ergens heb ik nog hoop dat er échte influencers zijn die wel achter een product of merk staan. Die eerlijke bedoelingen hebben en hun fans eerlijk hebben verdiend. Maar hoe onderscheid je de leuke van de kutte influencers?

Schrijver Stefanie Koorneef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.